Így kíméld az autódat a mínusz 20-ban

Nagyon rég volt már, hogy szép hazánkban tartósan repkedtek a mínusz húsz celsius fokok, de sajnos most úgy tűnik, hogy tél tábornok elég erősen odatette magát. Ahogy az embernek is ilyenkor extra figyelmet kell fordítania arra, hogy átvészelje a medvemorgató hideget, úgy autónkért, pontosabban annak erőforrásáért is tennünk kell, hogy ne redukáljuk le vészesen a várható élettartamát a fagyokban. Lássuk mit tehetünk szeretett fegyverhordozónkért. 

Benzines autó esetében indítsuk be, kb. 20 - 30 másodpercig ne lépjünk a gázpedálra, ez után elindulhatunk az autóval. Ezalatt a rövid idő alatt a kenőolaj megfelelően eloszlik, az olajnyomás felépül és az alkatrészek is megfelelő olajfürdőt kapnak, hiába sűrű és hideg az. Menet közben kerülni kell a nagy gázokat és folyamatosan 2000 környékén érdemes tartani a fordulatszámot, de alatta sem jó, 3000 fölé pedig semmiképpen se menjünk. Az álló helyzetben melegítés azért nem jó, mert a motor lassabban melegszik, több savas víz gyűlik össze az olajban és úgy szennyezünk, hogy közben még csak nem is haladunk egy métert sem. Ha a fenti fordulaton terheljük a motort, akkor hamarabb melegszik, hamarabb melegszik az olaj is, elpárolog a belekerült kondenzvíz és közben haladunk is. Mivel az olajnyomás már felépült, a csapágykopás nem jelentős mértékben nagyobb, mintha üresjáratban járatnánk, viszont a melegedés és az üzemmeleg állapot elérése így sokkal gyorsabb. A cél pedig ez. 

A dízelmotor egy picivel más. Itt beindítás után kb. egy percig ne adjunk gázt, ne csináljunk semmit, hagyjuk hagy zakatoljon magában, majd induljunk el. Azért kell várni, mert hengerfej ilyenkor nagyon hideg és amennyiben azonnal terhelni kezdjük a motort, akkor relatíve kis területeken intenzíven melegszik, emiatt az égéstereknél hőfeszültségek keletkeznek. Ezért jobb, ha alapjáraton egy-két percet járatjuk, így a hengerfej nem mínusz 20 fokos, amikor elindulunk, van ideje elvezetni azt a kis termelődött hőt, egyenletes lesz a melegedés. 

Motortípustól függetlenül elmondható, hogy bizonyos dolgokat hideg motorral mindenképpen kerülnünk kell. Mindenki tudja, hogy a nagy fordulatot kerülni kell, de azt már kevesebben, hogy az alacsony fordulat is ugyanolyan veszéleyes. Amikor kis fordulaton erőltetjük a motort, akkor a siklócsapágyakban a csap lökésszerű terheléseket kap, a kis fordulat miatt a megfelelő hidrodinamikus kenés nem tud kialakulni, így a csap a kenőolajfilmen megsüllyed és vegyes súrlódás alakulhat ki. A vegyes súrlódás pedig nagymértékben koptatja a csapágyat. A másik életveszélyes mutatvány az, amikor beindítjuk az autót és azelőtt állítjuk le, hogy felmelegedett volna üzemi hőfokra. Ilyenkor a kondenzvíz nem párolog el, a motor nem melegszik fel, a kipufogógázok utókezelése nem ér el egy minimális szintet sem, így nem csak a motornak ártunk, hanem a környezetnek is. 

A fenti tanácsok megfogadásával nagyon sokat tehetünk a motorunkért, amivel közvetett módon a pénztárcánkat is megkímélhetjük. Vezessenek óvatosan és kiemelten figyeljenek egymásra a jeges utakon! 

Forrás: totalcar.hu / adac.de

Címkék: HÍREK
http://wattmester.blogstar.hu/./pages/wattmester/contents/blog/33024/pics/lead_800x600.jpg
HÍREK
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?