Az út tölti az autót? Igen, lehetséges!

Wattmester

Izgalmas időket élünk, hiszen ha minden jól megy, a nem is olyan távoli jövőben fokozatosan elbúcsúzhatunk a hagyományos, fosszilis alapokon működő gépjárművektől. Ennek legfontosabb hozadéka a kibocsátott emisszió drasztikus csökkentése, az elektromos meghajtásnak köszönhetően kevesebb kopóalkatrész kerül a járművekbe, így olcsóbb a fenntartás, és hát elképesztő nyomatéka van az elektromos motoroknak. Azonban nem minden fenékig tejfel. 

A legnagyobb rákfenéje a ma elérhető elektromos autóknak, hogy a nehéz akkumulátorok beépítésével jelentősen nő a jármű súlya és még a fejlett országok nagy többségében is igen csak foghíjas az elektromos töltőrendszer, azaz nagyfokú előre tervezést igényel egy-egy hosszabb autózás. Ezekre a problémákra adhat választ egy izraeli startup cég, akinek a tervei alapján, ha sikerül praktikusan is használható technológiát fejleszteni, a közeljövőben akár nagy méretű, nehéz akkumulátor nélkül is lehet majd az elektromos járműveket használni. Az Electroad fedőnevű projekt lényege, hogy töltőállomások nélkül, az úttestbe épített elektromos vezetékekkel és az autókba épített elektromágnesekkel, indukciós elven hajtják az elektromos járműveket. A cég már sikeresen végrehajtott több rövid távolságú kísérletet az új technológiával, és most arra készülnek, hogy egy Tel Aviv-i buszjárat útvonalán folytassák nagyban a teszteket. 

Electroad a károsanyag-kibocsátás globálisan is érzékelhető csökkenését, költséghatékonyabb, kellemesebb és tisztább közlekedést jósol, ha beválik az általuk tervezett módszer. Az elv tulajdonképpen nem ismeretlen: a drót nélküli telefontöltők és a mágnesvasutak ötvözéseként lehetne legszemléletesebben leírni, miképp is működik a tesztelt prototípus. A beszerelés a cég szerint egyszerű: kaparógéppel 8 centiméter mély vájatot készítenek az aszfaltba, majd egy másik gép lefekteti az érintés nélküli töltéshez szükséges vezetékeket, majd a vájatba ismét aszfalt kerül. Az út két szélére valós idejű kapcsolatot létesítő okos áramátalakítókat telepítenek, míg a jármű aljára kerül az elektromágneses tekercs, ami 24 centiméterre van az út felszínétől, és így képes energiát felvenni. A cég vezetője állítja, egy éjszaka alatt 1 km utat képesek ellátni a technológiával. Fontos kérdés még a biztonság, a tervek szerint a vezetőt és az utasteret megfelelő szigetelés védi az elektromágneses sugárzástól.

Az Electroad először a tömegközlekedésben szeretné bejáratni a technológiát, mielőtt megnyílna az út a privát közlekedés előtt. A hosszabb távú tesztelésre kiszemelt buszba a biztonság kedvéért azért szerelnek előre feltöltött akkumulátort, így a busz akár öt kilométert is meg tud tenni hagyományos úton is. 

“Eltávolítjuk az energiaforrást” – magyarázza Ezer az Inhabitatnak. “Az elektromosság az útból érkezik majd, megújuló energiaforrásokból. Ez az igazán fenntartható megoldás. Ma egy elektromos busz akkumulátora 300 ezer dollárba kerül és öt tonnát nyom. Ha ezt kivesszük, akkor a busz sokkal könnyebb lesz és kevesebbet is fogyaszt. Ez a technológia költséghatékony, és a dízelüzemű buszokkal összehasonlítva feleannyiba kerül. Elég elkezdeni a tömegközlekedést átalakítani hogy érezhető legyen a megtakarítás, majd aztán megnyitni a lehetőséget a taxik és a villamosok előtt. Rendkívül hamar megtérül a befektetés.”

Az Electroad kutatási és fejlesztési támogatásban részesül az Európai Uniótól és Izraeltől egyaránt, a Tel Aviv-i tömegközlekedési tesztek a tervek szerint 2018-ban kezdődnek.

Forrás: electroad.me / index.hu

Címkék: ÁRAM, HÍREK
http://wattmester.blogstar.hu/./pages/wattmester/contents/blog/32992/pics/14837050371480549_800x600.jpg
ÁRAM,HÍREK
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?