Okos mérésről, okosan

Wattmester

Napjainkban nem telik el olyan nap, hogy valaki ne találkozna azzal a szóösszetétellel, hogy valamihez hozzáteszik, hogy „okos”. Okos telefon, az nem kérdés, már szinten csak ilyeneket árulnak a telefongyártók, okos TV vagy autó, vagy akár most nagyon sokat felkapott téma az okos-város, vagy település megvalósíthatósága.

Nincs ez másképpen az energia szolgáltatás területén sem. Sokat lehet hallani, hogy az okos mérők, legyen az villany, gáz vagy akár víz milyen pozitív hatással lehetnek a szolgáltatások színvonalára. De valóban ez így van? Ennek a témának a megközelítése jelenleg még nagyon a szolgáltatók részéről történik, azaz a végfelhasználó, mi, energia fogyasztók nem igazán törődünk azzal, hogy éppen a villany vagy gázmérőnk okos, vagy nem.

CASON Smart Monitoring Rendszer

Az energia szolgáltatók, azaz azok a cégek melyek „leszállítják” az energiát otthonainkba, tipikusan elosztói engedélyes cégekről van szó, melyek üzemeltetik a vezetékes rendszert, ma szabályozott működési körülmények között teszik ezt a tevékenységet. Ez EU n belül, minden ország energiahivatal szabályozza a tevékenységük kereteit és azon költségeket, amelyeket végül is a tarifában, mi fogyasztók kifizetünk. Mai szabályozási rendszerben az a fogyatást mérő eszköz (villany – gáz vagy vízmérő) az ő tulajdonukban illetve üzemeltetésükben található. Ezen mérő hitelesítése is az Ő feladatuk.

Hagyományos úton, a régi mérőket le kell olvasni, hogy a fogyasztási adatok bekerüljenek az elosztó társaságok informatikai rendszerébe. Ma két módon történhet a fogyasztási adataink feldolgozása; vagy jön időnként egy megbízott ember és leolvassa a mérőn található számokat, (tehát oda kell jutnia a mérőhöz) vagy pedig, mi fogyasztók diktáljunk be telefonon (havonta, vagy negyedévente) a szolgáltatók telefonos ügyfélszolgálatára.

A smart metering (okos mérés) célja az egyes rendszerek (legyen az áram, gáz, víz vagy távhő) hatásfokának emelése. Ezt a szolgáltatók úgy tudják elérni, ha jobban ismerik a fogyasztóikat, és nekik olyan kedvezményeket tudnak ajánlani, ami a saját rendszerük kihasználását is javítja.

Az is nagyon fontos elem, hogy ha minél pontosabb és gyakoribb adatfeldolgozás történik a mérési ponton, azaz az energiamérőn, akkor a teljes szállítási rendszer működései költsége lehet kisebb, (rendszerhasználati veszteségek csökkenek), ez pedig a szabályozó hatóság törekvése.

Európa szerte, több tagállam már korábban elkezdte az okos mérés program bevezetését. Olaszország Európában az elsők között valósította meg smart metering rolloutot 2000 és 2005 között. Elsődleges céljuk a profil alapú elszámolás megszüntetése, a cég kintlévőségeinek csökkentése pontosabb és rendszeres számlázással és az áramlopás felderítésének segítése volt. Többtarifás mérést valósítottak meg és képesek távolról a teljesítményt korlátozni. A távoli leolvasásnak és a könnyebb hálózatfelügyeletnek köszönhetően 30.000 t-val kevesebb széndioxidot bocsájtanak ki.

Így illeszkedik a mérőórához

Svédországban 2010-re valósult meg a teljes rollout. A tömeges terjedésnek egy törvény adott nagy lökést, ami minimum havi leolvasást írt elő. Állítólag a leolvasásokból megtérült a mérőcsere. Az északi országokban azért is van nagy potenciál a smart mérőkben, mert a jellemző elektromos fűtéssel nagy a háztartások energiafogyasztása, így nagyobb megtakarítás remélhető.

Dániában és Finnországban óránkénti mérésre kötelezték a szolgáltatókat, ez vezetett a villamos fogyasztásmérők okos mérőkre való cseréjéhez.

Norvégia csak később döntött a rollout mellett, de itt is órás mérést követelnek.

Magyarország megkezdte a smart metering pilot projektek előkészítését, de e projektek alapvetően a villamos okos mérésre koncentrálnak, kevés számú földgáz okos mérő került bevezetésre. Azt lehet tudni, hogy okos mérő felszerelése és üzemeltetése költségesebb feladat az elosztó társaságoknak, mint egy klasszikus mérőt felszerelni. Ugyanis ezekben a mérőkben van egy kommunikációs eszköz (vagy PLC power line communication, vagy GPRS – SIM kártya) melynek havi rendszeres díja van.

Másik jellemző kihívás, hogy a mérőket le kell szerelni, újat felszerelni tehát a fogyasztónál szükséges korlátozással járó beavatkozást megtenni. Ezek általában költséges feladatok és jelentős erőforrást igényelnek.

Technológia kihívás továbbiakban az is, hogy amíg a villamos okos mérés esetében villamos energia mindig rendelkezésre áll a kommunikáció és a mérés biztosításához, földgáz és okos vízmérés esetében autonóm eszközre van szükség, amely hosszú időn keresztül tud energiát biztosítani az okos mérő számára.

Ezen a területen egy 100% magyar cég a CASON Mérnöki Zrt kifejlesztett egy technológiát aminek az alapja egy AMR (advance meter reading) rendszer, ami azt jelenti, hogy a energiamérőkről levett hiteles és pontos adatokat egy mérőtől független kis berendezéssel kommunikálni tudó eszközzel továbbítanak a szolgáltatók fele. Azaz , nem föltétlenül okos mérőre van szükség, ha a meglévő mérőket is fel lehet „okosítani”.

Nagy előnye a technológiának, hogy nem kell a mérőket leszerelni, csak hozzá illeszteni a berendezést és olyan plusz lehetőségek vannak a berendezésben, hogy a perces adatokat akár 6 hónapig megőrzi, kis energia fogyasztása révén 5-10 éves időtartam alatt folyamatosan működik. A cég által kifejlesztett energiamenedzsment (multi-power-technology) lehetőséget biztosít arra, hogy kis mennyiségű adatok felhordására alkalmas hálózatokon (LPWA – low power wireless area) is működjön, ilyen a LORA, vagy NBIoT.

Magyarországon földgáz elosztói engedélyesek esetében a jogaszály kötelezte őket 2015 ben, hogy a 20 és 100m3/h közötti fogyasztókat be kell kötni egy távfelügyeleti rendszerbe. Praktikusan ez azt jelenti, hogy naponta többször le kell tudni olvasni a fogyasztási adatokat és azokat bekommunikálni egy informatikai rendszerbe. Sikeres technológia fejlesztésnek köszönhetően a CASON technológiáját választotta három magyarországi földgázelosztási társaság is, ami azt jelenti, hogy 2016 végére több mint 11.300 fogyasztónál már ez a berendezés kerül felszerelésre.

Másik nagy előnye ennek a fejlesztésnek, hogy technológia már ötvözi az Ipar4.0 alapjait megteremtő digitális technológiákat, azaz olyan protokoll rendszert fejlesztettek, amivel az energetikai mérés már IoT (Internet of Things) világába kapcsolódhat. Elképzelésük szerint nem SMART Meter az egyetlen irány, hanem SMART UTILITY, azaz a teljes közműszektor digitális technológiára való áttérése.

Az új generációs CASON termékekben az eszközök már képesek bluetooth vagy wifi kommunikációra is, azaz amennyiben később a fogyasztók maguk is látni akarják a földgáz fogyasztásukat, egy okos eszközzel (telefon vagy tablet) képesek lesznek kommunikálni a saját földgáz vagy vízmérőjükkel.

Ilyen innovatív fejlesztések nagyon hamar piacot találnak, nem véletlent, hogy a cég immár több mint 8 országban aktív, Romániától Líbiáig, vagy akár az Egyesült Arab Emirátusig, olyan partnerek kiszolgálásában, mint az E.ON, ENGIE, ENI, SNAM Rete Gaz (Olasz földgázszállító társaság) ETISALAT

http://wattmester.blogstar.hu/./pages/wattmester/contents/blog/32168/pics/lead_800x600.png
MÉRÉS,SZOLGÁLTATÁS
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?